22 januari 2014

Arme Bono

Bono voelt zich de laatste tijd niet zo lekker.
We merken dat aan kleine dingen bij hem.

Bono wordt dit jaar 11 jaar en de ouderdoms-gebreken beginnen te komen helaas, ook hij ontkomt er niet aan.

De laatste tijd merk ik een gedragsverandering, waarbij ik aan twee dingen moet denken : lichtelijk autistisch, en dementie. Daarbij komt waarschijnlijk ook nog een blaasontsteking, veel plassen en drinken. Ook helaas zo nu en dan een plasje in huis, omdat hij het s'nachts niet heeft kunnen ophouden.

Voorbeeld van zijn autistisch / dementie gedrag:

Er staan twee manden in de kamer. Een bij het voorraam en een naast de voordeur.
Plaats is plaats, dat weet hij heel goed.
Begin van de week verplaats ik de mand bij de achterdeur naar een andere plaats.

Als ze een snoepje krijgen, moeten ze naar hun plaats.
Bono .... is zo enthousiast, dat hij even niet zo snel zijn mand vindt, en wil in de bak met hout springen die nu op zijn oude mand-plaats staat!

Als hij wil gaan slapen, loopt hij eerst 10 x heen en weer tussen de twee manden, waarvan een door Isa bezet is. Ik moet hem dan gaan sturen, even heel duidelijk de mand aanwijzen. Dan gaat hij in zijn mand zijn kussen aflikken, kan lang duren. Ook dan moet ik heel duidelijk zijn, en zeg ik : ga maar slapen Bono !!
Dikke zucht en hij gaat slapen.

Nog een voorbeeld, is dat hij veel grond/zand eet. Of dat een tekort is aan bepaalde voedingsstoffen, of ook met dementie te maken heeft, ga ik morgen ook even bij DA vragen.
Dus morgen even met Bono langs de DA met flesje plas om na te laten kijken. Ben benieuwd. Hopelijk komt er verder niets ernstigs naar voren.

Ja, het valt voor hond ( en baas ) niet mee om ouder te worden als er gebreken bij te pas komen!
Maar hij krijgt nu wel extra knuffels van mij, de lieve knuffel-beer !!!

1 opmerking:

Anoniem zei

En als ik dit lees.... dan krijgt hij ook van mij een extra knuffel... XXX Marion